Вторник, 19.03.2024, 07:03 | Приветствую Вас Гость

2. Організація та проведення змагань з шахів (класичні, швидка гра, блискавична гра та шахи Фішера)

1. Рекомендована оргструктура та вимоги до запрошення.

Федерація (організація) або адміністративний орган, відповідальні за організацію змагань, можуть доручити технічну організацію головному організатору. Організатор, разом з федерацією, та, якщо доречно, після консультації з ФІДЕ, повинні призначити організаційний комітет, що буде відповідальним за всі фінансові, технічні та організаційні питання. При цьому до ролі головного організатора можуть застосовуватись інші правила. Він та головний суддя (див. нижче) повинні працювати в тісній співпраці, щоб гарантувати безперешкодний перебіг змагання.

Положення про проведення змагання може бути одночасно запрошенням (викликом) на змагання. У такому випадку запрошення на титульний (з міжнародними кваліфікаційними нормами) турнір ФІДЕ повинно відповідати наступним вимогам:

Запрошення на турнір ФІДЕ повинні бути вислані якомога швидше.

Головний організатор повинен надіслати через відповідні національні федерації запрошення до всіх потенціальних учасників цього змагання. У випадку всесвітніх змагань листи із запрошеннями повинні бути спочатку схвалені Президентом ФІДЕ або відповідним Віце-президентом - для континентальних змагань.

Запрошення повинне бути якомога більш вичерпним, при першій нагоді ясно викладати запропоновані умови та містити всі подробиці, які можуть бути корисними гравцю. До листа із запрошенням та/або брошури (яку теж треба розмістити на веб-сайті ФІДЕ) повинно бути включено наступне:

1) термін та місце проведення змагання (турніру);

2) готель, у якому повинні бути розташовані учасники (включаючи адресу електронної пошти, номери факсу та телефону);

3) турнірний розклад: термін, час і місця: прибуття, церемонії відкриття, жеребкування, гри, спеціальних заходів, церемонії закриття, від’їзду;

4) контроль часу та тип годинників, що будуть використовуватися на змаганні;

5) система утворення пар та система додаткових показників

(див. додаток 3 до цих Правил);

6) дозволений час запізнення;

7) спеціальні правила погодження на нічию у разі їх використання;

8) фінансові умови: витрати на проїзд; розміщення, термін, на який буде забезпечено харчування та розміщення, або вартість такого розміщення, включаючи осіб, що супроводжують гравця; умови харчування; стартові гроші, кишенькові гроші, вступний внесок, повні подробиці щодо призового фонду, включаючи спеціальні призи, гроші за набрані очки, валюта, в якій будуть проведені виплати; податкові обов’язки; умови одержання віз;

9) засоби досягнення ігрової зони та замовлень транспорту;

10) очікувана кількість учасників, прізвища запрошених гравців та прізвище головного судді;

11) адресу веб-сайту змагання, контактні деталі організаторів, включаючи прізвище головного організатора;

12) обов’язки гравців перед мас-медіа, широкою публікою, спонсорами, представниками уряду та інші схожі обставини;

13) термін, до якого гравець повинен дати певну відповідь на запрошення, та куди він повинен повідомити час свого прибуття;

14) заходи забезпечення безпеки;

15) спеціальні медичні застереження, такі, як рекомендована або заздалегідь потрібна вакцинація;

16) умови для: туризму, особливих подій, доступу до Інтернету, тощо.

У разі надіслання учаснику запрошення воно не може бути відкликаним, якщо гравець прийняв його в обумовлений термін. Якщо змагання відміняється або відкладається, організатори повинні надати компенсацію.

Головний організатор повинен гарантувати медичне обслуговування та ліки для всіх учасників, офіційних секундантів, суддів та офіційних осіб змагання ФІДЕ та повинен забезпечити страхування їх від нещасних випадків та потреби медичного обслуговування, включаючи ліки у випадках гострих захворювань, хірургічного втручання і таке інше, але не у випадку хронічного захворювання. На весь час змагання повинен бути призначений офіційний лікар.

2. Системи змагань

Основними видами особистих і командних змагань є матчі, турніри за системами: коловою, схевенінгенською, олімпійською (нокаут-система), швейцарською і матч-турніри. Дозволяється також використання різних систем на різних етапах змагання.

Матчі проводяться між двома учасниками (командами). Особисті матчі можуть гратися на більшість очок із визначеної кількості партій до того, доки хто-небудь з учасників набере відповідну кількість очок чи одержить відповідну кількість перемог.

 Командні матчі проводяться як зустріч двох колективів чи як тур командного турніру.

У турнірах за коловою системою усі учасники (команди) зустрічаються один з одним. Після жеребкування черговість гри по турах та колір фігур учасників визначаються згідно таблиць Бергера.

У турнірах за схевенінгенською системою одна група (половина) учасників грає тільки з учасниками іншої групи.

У турнірах за олімпійською (нокаут -) системою учасник (команда) вибуває зі змагання після програшу партії (матчу) чи після втрати певної кількості очок (тільки в особистих турнірах). Колір фігур повинен чергуватися, а якщо це неможливо, то вирівнюється кількість партій, зіграних білими та чорними. При рівних умовах в обох партнерів колір визначається жеребом.

Може застосовуватись також олімпійська система, при якій ті, хто програли, не вибувають, а зводяться у пари для розігрування місць із третього до останнього.

Визнаними ФІДЕ швейцарськими системами є:

Система Ліма (The Lim System)

Голландська система (The Dutch System)

Система Дубова (Dubov System)

Система Бурштейна (Burstein System)

Основні правила швейцарської системи для особистих турнірів:

гравці не повинні грати між собою більше одного разу;

якщо кількість гравців непарна, то один з них отримує т. з. bye : 1 очко, без суперника та кольору;

гравець, який отримав очко без гри, не повинен отримувати bye;

різниця кольорів гравця не повинна бути >+2 або <-2 за виключенням останнього туру для гравців з результатом 50% або вище, якщо це допоможе уникнути додаткових флотерів;

жодний гравець не повинен отримувати три рази поспіль один колір за виключенням останнього туру для гравців з результатом 50% або вище, якщо це допоможе уникнути додаткових флотерів;

призначення кольорів відбувається у порядку пріоритету:

надати обом гравцям колір переваги;

надати колір по сильній перевазі;

різниця між кількістю очок суперників повинна бути якомога менше (ідеально дорівнювати нулю);

правила утворення пар повинні бути настільки прозорими, щоб відповідальна особа могла пояснити їх гравцям;

для проведення великих турнірів (більше 25 учасників) за швейцарською системою для обробки даних гравців та створення пар необхідно використовувати спеціалізовані комп’ютерні програми.

Список сертифікованих ФІДЕ програм для Windows:

SWISS MASTER (Koninklijke Nederlandse Schaakbond NED) Dutch System

SWISS MANAGER (Heinz Herzog AUT) Dutch System

WINSWISS (Franz-Josef Weber GER) Dutch System

VEGA (Luigi Forlano ITA) Dubov System

TURNERING SERVICE (Harald Heggelund NOR) Dutch System

Tournament Director (Neil Hayward ENG) Dutch System

JAVAPAIRING  Eugenio Cervesato        ITA                     

3. Функції головного судді та суддівської колегії змагань

Суддя - це фізична особа, яка пройшла спеціальну підготовку і отримала відповідну кваліфікаційну категорію судді (з шахів) та уповноважена забезпечувати дотримання правил спортивних змагань, положень(регламентів) про змагання, а також забезпечувати достовірність зафіксованих результатів.

Судді з шахів повинні бути чесними і неупередженими під час суддівства змагань, бути прикладом для спортсменів і тренерів, дотримуватись правил змагань, постійно сприяти вихованню спортсменів, вести непримиренну боротьбу зі всіма випадками недисциплінованості і грубості, нетактовності, порушенням правил змагань, активно сприяти пропаганді шахів.

Головний суддя та члени суддівської колегії змагань відповідного рівня призначаються організацією, яка відповідає за їх підготовку та проведення згідно з рекомендаціями відповідних федерацій та колегій суддів після консультацій з організаторами змагань на місцях. Головний суддя повинен мати відповідну кваліфікацію та достатній досвід проведення та суддівства змагань відповідного рівня. Обов’язки головного судді та членів суддівської колегії визначаються Правилами шахової гри, правилами змагань та іншими нормативними документами організації, що проводить змагання.

Крім обов’язків, передбачених Правилами шахової гри та правилами змагань, суддя виконує наступні функції:

1) бере участь у роботі організаційного комітету, як у період підготовки змагання, так і під час його проведення;

2) проводить організаційні збори учасників (відкриття), оголошуючи Положення, додаткові умови, регламент та розклад, жеребкування, а також заключні збори учасників з інформацією про підсумки змагання;

3) вирішує питання про вихід і виключення учасників (команд) із змагання, звільнення від гри, неявку чи запізнення на гру, накладає стягнення за порушення дисципліни;

 4) складає звіт про змагання і подає його підсумки організації, що проводила змагання у відповідності з формою звітності даної організації;

5) відповідає за реєстрацію турніру у відповідних кваліфікаційних комісіях, встановленню кваліфікаційних норм, підготовку та передачу підсумкових матеріалів відповідним кваліфікаційним комісіям ФШУ та ФІДЕ для обрахунку національного та міжнародного рейтингів шахістів. Видає відповідні довідки та сертифікати спортсменам та суддям про виконання відповідних кваліфікаційних нормативів.

6) сприяє висвітленню перебігу змагань та їх підсумків на відповідних сайтах та у інших засобах масової інформації.

Під час турніру суддівська колегія повинна реєструвати результати кожного туру, спостерігати за належним перебігом змагань, забезпечуючи порядок в ігровому приміщенні та зручні умови під час гри та керувати роботою технічного персоналу змагання.

Перед початком змагання головний суддя повинен перевірити всі умови для гри, включаючи ігрову зону, ігровий майданчик, освітлення, опалення, кондиціювання та вентиляцію, шум та інше (перевірку рекомендується проводити у години, на які заплановано проведення змагань); забезпечити, за допомогою організаторів, все необхідне обладнання та залучити достатню кількість помічників та допоміжного персоналу. Головний суддя повинен гарантувати, що умови проведення змагань для гравців та суддів є задовільними. Рішення головного судді відносно відповідності всіх ігрових умов вимогам Правил шахів та правилам змагань є вирішальним.

Кількість суддів на змаганнях визначається таким чином:

рекомендовано для особистих міжнародних і зональних змаганнях ФІДЕ зони 1.9 (Україна): один суддя на 2 партії, в національних особистих і командних змаганнях – на 3 партії, в обласних та міських змаганнях – на 4 партії, в інших змаганнях – на 5 партій;

у всіх офіційних змаганнях, в командних і масових турнірах, при проведенні змагання більш ніж в одній групі призначаються також головний суддя, його заступник і секретар-суддя;

при проведенні змагань у різних приміщеннях чи в різні зміни призначаються додатково заступники головного судді у кількості, що забезпечує їх роботу в усіх приміщеннях і в усі зміни;

якщо на головного суддю чи його заступників припадає більш ніж 4 судді на кожного, то призначаються додатково старші судді, щоб указане співвідношення було витримане;

у жодному змаганні не повинно бути менше ніж двоє суддів;

4. Вимоги до ігрового приміщення

1) Використовується стандартне освітлення аналогічне тому, що й під час первинної перевірки. Освітлення не повинно відкидати тіні або викликати відблиски від шахових фігур. Треба з обережністю ставитися до освітлення, створеного за допомогою прямих сонячних променів, особливо, якщо воно змінюється під час гри. Рівень освітлення шахівниці повинен складати не менше 250 люкс.

2) Бажано щоб у приміщенні (ігровому майданчику) було килимове покриття. Інакше, може бути необхідним просити гравців не носити взуття на жорсткій підошві.

3) Всі зони, до яких гравці мають доступ під час гри, повинні бути ретельно і неодноразово перевірені.

4) На змаганнях найвищого рівня норма площі, що припадає на одного гравця повинна дорівнювати принаймні 4.5 квадратних метра. Для змагань нижчих рівнів може вважатися прийнятною норма у 2 квадратних метра. Партії не повинні проходити занадто близько до дверей. Між рядами гравців повинні бути проходи завширшки не менше 2,5 метра . Бажано не використовувати довгих, безперервних рядів. Де це можливо, гравці повинні грати на окремих столах.

5) Шаховий стіл повинен мати довжину не менше подвоєної довжини дошки і ширину від 15 см до 20 см більше, ніж шахівниця . Рекомендовані розміри столу (100 см до 120 см) х (80 см до 83 см). Рекомендована висота столу - 74 см. Стільці повинні бути зручними для гравців. На проведення дитячих змагань повинен бути виданий окремий дозвіл. Потрібно прийняти заходи для запобіганню будь-якого шуму при переміщенні стільців.

6) Умови для обох гравців в партії повинні бути однаковими. По можливості, умови для всіх гравців у змаганні повинні бути однаковими.

5. Вимоги до шахового обладнання

1) Для чемпіонатів світу, Європи, по можливості, повинні використовуватися дерев’яні шахові дошки (шахівниці). Для інших зареєстрованих ФІДЕ турнірів рекомендовано використання шахових дошок, що виготовлені з дерева, пластику або картону. У всіх випадках дошка повинна бути жорсткою. Може використовуватися дошка виготовлена з каменю або мармуру з квадратами відповідних світлих і темних кольорів, за умови, що головний суддя вважатиме це прийнятним. Натуральне дерево з достатнім контрастом, наприклад, берези, клена або ясеня з волоським горіхом, туку, буку і т. д., також може бути використане для дошок, які повинні бути з матовою або нейтральною обробкою, але ні в якому разі не глянцевою. Такі поєднання кольорів як коричневий, зелений, або дуже світло-коричневий і білий, кремовий, білий колір слонової кістки, бежевий, і т.д. можуть бути використані для шахових квадратів на додаток до природних кольорів. Бажано щоб сторона квадрата дорівнювала двом діаметрам основи пішака. Зокрема, сторона квадрата повинна дорівнювати 5,5 см. Зручний стіл підходящої висоти може мати інкрустовану шахову дошку. Якщо стіл і дошка відокремлені один від одного, то остання повинна бути закріплена і таким чином запобігати переміщення під час гри.

2) Якщо використовуються механічні шахові годинники, то вони повинні мати пристрій («прапор»), який сигналізує момент, коли годинникова стрілка вказує повну годину. Прапор повинен бути влаштований так, щоб його падіння можливо ясно побачити, дозволяючи суддям і гравцям перевірити час. Годинник не повинен відблискувати, бо це може зробити неможливим його використання. Він повинен працювати безшумно, як тільки це можливо, щоб не заважати гравцям під час гри.

3) Якщо використовуються електронні шахові годинники, то вони повинні функціонувати в повній відповідності з Правилами ФІДЕ.

Дисплей повинен весь час показувати час до завершення наступного ходу гравця.

Дисплей повинен забезпечувати читання показань з відстані не менше 3 метрів.

Гравець повинен з відстані не менше 10 метрів чітко бачити чий годинник ввімкнено.

У разі проходження контролю часу індикація на дисплеї повинна ясно сигналізувати, який з гравців пройшов контроль часу першим.

Для годинників на батареях, необхідна наявність індикатора низького рівня заряду батарей.

У разі низького заряду батареї годинник повинен продовжувати функціонувати бездоганно протягом принаймні ще 10 годин.

Особливу увагу слід приділити правильній індикації проходження контролю часу.

У разі використання системи з накопичуванням або затримкою часу, годинник не повинен додавати будь-який додатковий час після проходження останнього контролю часу.

У випадку накладання покарання суддею годинник повинен давати можливість корекції часу та лічильника ходів не більше ніж за 60 секунд.

 Конструкція годинника повинна унеможливити стирання або зміну даних на дисплеї шляхом простих маніпуляцій.

Годинники повинні мати короткий посібник користувача. Електронні шахові годинники, які використовуються для змагань ФІДЕ, повинні бути схвалені технічною комісією ФІДЕ.

Протягом усього змагання повинні використовуватися годинники одного типу.

6. Утворення пар учасників

1) Головний організатор повинен підготувати жеребкування першого туру, якщо можливо, відкрите для гравців, гостей та мас-медіа. Відповідальність за саму процедуру жеребкування лежить на головному судді. Відповідальність за процедуру утворення пар гравців, у т.ч. жеребкування, лежить на головному судді.

 

2) Жеребкування бажано проводити не менш ніж за 12 годин (одна ніч) перед початком першого туру. Усі учасники повинні бути присутніми на церемонії жеребкування. Гравець, який не прибув вчасно на жеребкування, може бути включений за розсудом головного судді. Після цього, пари першого туру повинні бути оголошені якомога швидше.

3) Якщо гравець вибуває або виключається зі змагання після жеребкування, але до початку першого туру, або виникла потреба додати нових гравців, оголошені пари гравців повинні залишитися без змін. Утворення додаткових пар учасників або зміни можуть бути зроблені на розсуд головного судді після його консультацій з гравцями, яких стосуються такі зміни, але тільки так, щоб мінімізувати поправки до вже оголошених пар гравців.

4) Для утворення пар у турнірах за коловою системою повинні використовуватися таблиці Бергера, за необхідності, пристосовані для двоколових змагань.

5) Система утворення пар для турнірів за швейцарською системою повинна бути оголошена заздалегідь.

6) У разі використання іншої системи утворення пар, вона повинна бути оголошена заздалегідь.

7) Якщо утворення пар якимось чином обмежується, наприклад, гравці однієї федерації, якщо можливо, не повинні зустрічатись в останніх трьох турах, то це повинно бути доведено до відома гравців якомога раніше.

8) Для колових турнірів таке жеребкування з обмеженнями може бути проведено за допомогою нижче наведених таблиць Варми, які можуть використовуватися для турнірів із кількістю гравців від 10 до 24.

7. Вказівки для «обмеження» турнірних номерів при жеребкуванні

1) Суддя заздалегідь готує непозначені конверти, в кожному з яких міститься один із нижчезазначених номерів. Конверти, в яких знаходяться групи номерів, вкладаються в непозначені конверти більшого розміру.

2) Порядок жеребкування гравців описується заздалегідь, як наступний: гравці федерації, яка має найбільшу кількість представників, тягнуть жереб першими. Якщо дві або більше федерацій мають однакову кількість представників, послідовність жеребкування визначається в абетковому порядку згідно ФІДЕ - коду країни. Серед гравців однієї федерації послідовність визначається в абетковому порядку їх прізвищ.

3) Наприклад, перший гравець першої групи з найбільшою кількістю гравців повинен вибрати один із великих конвертів із достатньою кількістю номерів учасників і потім витягти з цього конверту один із номерів. Інші гравці тієї ж групи повинні також тягти їхні номери з того ж конверту.

Номери, що залишилися, використовуються іншими гравцями.

4) Потім гравці наступної групи тягнуть жереб і процедура повторюється, доки всі гравці не витягнуть свої номери.

5) Наступні таблиці Варми можуть бути використані при чисельності гравців від 10 до 24.

9/10 гравців A: (3, 4, 8); B: (5, 7, 9); C: (1, 6); D: (2, 10)

11/12 гравців A: (4, 5, 9, 10); B: (1, 2, 7); C: (6, 8, 12); D: (3, 11)

13/14 гравців A: (4, 5, 6, 11, 12); B: (1, 2, 8, 9); C: (7, 10, 13); D: (3, 14)

15/16 гравців A: (5, 6, 7, 12, 13, 14); B: (1, 2, 3, 9, 10); C: (8, 11, 15); D: (4, 16)

17/18 гравців A: (5, 6, 7, 8, 14, 15, 16); B: (1, 2, 3, 10, 11, 12); C: (9, 13, 17); D: (4, 18)

19/20 гравців A: (6, 7, 8, 9, 15, 16, 17, 18); B: (1, 2, 3, 11, 12, 13, 14); C: (5, 10, 19); D: (4, 20)

21/22 гравців A: (6, 7, 8, 9, 10, 17, 18, 19, 20); B: (1, 2, 3, 4, 12, 13, 14, 15); C: (11, 16, 21); D: (5, 22)

23/24 гравців A: (6, 7, 8, 9, 10, 11, 19, 20, 21, 22); B: (1, 2, 3, 4, 13, 14, 15, 16, 17); C: (12, 18, 23); D: (5, 24).

6) Таблиці Бергера для колових турнірів.

За умови непарної кількості учасників гравець який має грати з найвищим стартовим номером отримує звільнення від гри.

3 або 4 гравця:

Тур 1: 1-4, 2-3. Тур 2: 4-3, 1-2. Тур 3: 2-4, 3-1.

5 або 6 гравців:

Тур 1: 1-6, 2-5, 3-4. Тур 2: 6-4, 5-3, 1-2. Тур 3: 2-6, 3-1, 4-5. Тур 4: 6-5, 1-4, 2-3. Тур 5: 3-6, 4-2, 5-1.

7 або 8 гравців:

Тур 1: 1-8, 2-7, 3-6, 4-5. Тур 2: 8-5, 6-4, 7-3, 1-2. Тур 3: 2-8, 3-1, 4-7, 5-6. Тур 4: 8-6, 7-5, 1-4, 2-3.

Тур 5: 3-8, 4-2, 5-1, 6-7. Тур 6: 8-7, 1-6, 2-5, 3-4. Тур 7: 4-8, 5-3, 6-2, 7-1.

9 або 10 гравців:

Тур 1: 1-10, 2-9, 3-8, 4-7, 5-6. Тур 2: 10-6, 7-5, 8-4, 9-3, 1-2. Тур 3: 2-10, 3-1, 4-9, 5-8, 6-7.

Тур 4: 10-7, 8-6, 9-5, 1-4, 2-3. Тур 5: 3-10, 4-2, 5-1, 6-9, 7-8. Тур 6: 10-8, 9-7, 1-6, 2-5, 3-4.

Тур 7: 4-10, 5-3, 6-2, 7-1, 8-9. Тур 8: 10-9, 1-8, 2-7, 3-6, 4-5. Тур 9: 5-10, 6-4, 7-3, 8-2, 9-1.

11 або 12 гравців:

Тур 1: 1-12, 2-11, 3-10, 4-9, 5-8, 6-7. Тур 2: 12-7, 8-6, 9-5, 10-4, 11-3, 1-2. Тур 3: 2-12, 3-1, 4-11, 5-10, 6-9, 7-8.

Тур 4: 12-8, 9-7, 10-6, 11-5, 1-4, 2-3. Тур 5: 3-12, 4-2, 5-1, 6-11, 7-10, 8-9. Тур 6: 12-9, 10-8, 11-7, 1-6, 2-5, 3-4.

Тур 7: 4-12, 5-3, 6-2, 7-1, 8-11, 9-10. Тур 8: 12-10, 11-9, 1-8, 2-7, 3-6, 4-5. Тур 9: 5-12, 6-4, 7-3, 8-2, 9-1, 10-11.

Тур 10: 12-11, 1-10, 2-9, 3-8, 4-7, 5-6. Тур 11: 6-12, 7-5, 8-4, 9-3, 10-2, 11-1.

13 або14 гравців:

Тур 1: 1-14, 2-13, 3-12, 4-11, 5-10, 6-9, 7-8. Тур 2: 14-8, 9-7, 10-6, 11-5, 12-4, 13-3, 1-2.

Тур 3: 2-14, 3-1, 4-13, 5-12, 6-11, 7-10, 8-9. Тур 4: 14-9, 10-8, 11-7, 12-6, 13-5, 1-4, 2-3.

Тур 5: 3-14, 4-2, 5-1, 6-13, 7-12, 8-11, 9-10. Тур 6: 14-10, 11-9, 12-8, 13-7, 1-6, 2-5, 3-4.

Тур 7: 4-14, 5-3, 6-2, 7-1, 8-13, 9-12, 10-11. Тур 8: 14-11, 12-10, 13-9, 1-8, 2-7, 3-6, 4-5.

Тур 9: 5-14, 6-4, 7-3, 8-2, 9-1, 10-13, 11-12. Тур 10: 14-12, 13-11, 1-10, 2-9. 3-8, 4-7, 5-6.

Тур 11: 6-14, 7-5, 8-4, 9-3, 10-2, 11-1, 12-13. Тур 12: 14-13, 1-12, 2-11, 3-10, 4-9, 5-8, 6-7.

Тур 13: 7-14, 8-6, 9-5, 10-4, 11-3, 12-2, 13-1.

15 або 16 гравців:

Тур 1: 1-16, 2-15, 3-14, 4-13, 5-12, 6-11, 7-10, 8-9. Тур 2: 16-9, 10-8, 11-7, 12-6, 13-5, 14-4, 15-3, 1-2.

Тур 3: 2-16, 3-1, 4-15, 5-14, 6-13, 7-12, 8-11, 9-10. Тур 4: 16-10, 11-9, 12-8, 13-7, 14-6, 15-5, 1-4, 2-3.

Тур 5: 3-16, 4-2, 5-1, 6-15, 7-14, 8-13, 9-12, 10-11. Тур 6: 16-11, 12-10, 13-9, 14-8, 15-7, 1-6, 2-5, 3-4.

Тур 7: 4-16, 5-3, 6-2, 7-1, 8-15, 9-14, 10-13, 11-12. Тур 8: 16-12, 13-11, 14-10, 15-9, 1-8, 2-7, 3-6, 4-5.

Тур 9: 5-16, 6-4, 7-3, 8-2, 9-1, 10-15, 11-14, 12-13. Тур 10: 16-13, 15-11, 14-12, 1-10, 2-9, 3-8, 4-7, 5-6.

Тур 11: 6-16, 7-5, 8-4, 9-3, 10-2, 11-1, 12-15, 13-14. Тур 12: 16-14, 15-13, 1-12, 2-11, 3-10, 4-9, 5-8, 6-7.

Тур 13: 7-16, 8-6, 9-5, 10-4, 11-3, 12-2, 13-1, 14-15. Тур 14: 16-15, 1-14, 2-13, 3-12, 4-11, 5-10, 6-9, 7-8.

Тур 15: 8-16, 9-7, 10-6, 11-5, 12-4, 13-3, 14-2, 15-1.

У двоколовому турнірі щоб уникнути трьох партій поспіль одним кольором рекомендовано поміняти місцями пари двох останніх турів першого кола.

8. Гра

1) Усі партії повинні гратися в турнірному приміщенні у час, заздалегідь визначений організаторами, якщо головний суддя не вирішить інакше.

2) На ігровому майданчику куріння забороняється на весь час змагання. Це стосується кожного з присутніх: гравців, офіційних осіб, представників засобів мас-медіа та глядачів. Організатори турніру повинні забезпечити окремим приміщенням поза ігровим майданчиком, де куріння буде дозволено. Це приміщення має бути легко доступним з ігрового майданчику. Якщо за місцевими законами куріння в приміщенні заборонено, гравці та офіційні особи повинні мати легкий вихід із приміщення назовні.

3) Механічні годинники повинні бути встановлені таким чином, щоб кожен з них реєстрував перший контроль о 6 годині.

4) Для змагань ФІДЕ з більш ніж 30 учасниками, в ігровій залі повинен бути встановлений великий цифровий пристрій з відліком часу, що залишився до початку туру. Для змагань ФІДЕ з менш ніж 30 гравцями відповідне оголошення повинне бути зроблене за п'ять хвилин до початку гри і за одну хвилину до початку гри.

5) Після закінчення партії суддя або гравці повинні розмістити королів в середині дошки таким чином, щоб вказати результат гри, а потім розмістити на свої місця всі інші фігури. У разі виграшу білих, королі повинні бути розташовані на е4 і d5 (білі квадрати в центрі); у разі перемоги чорних, королі мають бути розміщені на d4, e5 (чорні квадрати), у разі нічиєї королі мають бути розміщені на d4 і d5 або на e4, e5.

6) Якщо з’ясується, що партії відбувалися за попередньою домовленістю, головний суддя має право накласти покарання на винних.

7) Суддя повинен мати доступ до кілька мовного глосарія загальних термінів, що мають відношення до міжнародного змагання.

8) Використання телевізійних камер в ігровій залі та прилеглих приміщеннях дозволяється після погодження з головним організатором чи головним суддею, і тільки тоді, коли камери працюють безшумно та ненастирливо. Головний суддя повинен забезпечити умови, щоб гравців не турбувала або відволікала присутність телевізійних, відео - , фотокамер або іншого приладдя.

9) Фотографування в ігровій залі дозволяється тільки акредитованим фотографам. Дозвіл на фотографування обмежується першими десятьма хвилинами першого туру і першими п'ятьма хвилинами кожного наступного туру, якщо головний суддя не вирішить інакше.

9. Коли були зіграні не всі партії

1) Коли гравець програє одну партію за неявку без поважних причин, він виключається після однієї партії, якщо головний суддя не вирішить інакше.

2) Коли гравець вибуває або виключається з турніру за коловою системою, наслідки повинні бути такими:

Якщо гравець зіграв менше 50% своїх партій, його результати залишаються в турнірній таблиці (для розрахунку рейтингу та для історичних цілей), але очки, набрані ним та проти нього, не враховуються у фінальному підсумку. Незіграні партії цього гравця в турнірній таблиці позначаються знаком «-» і знаком «+» для його партнерів. Якщо обидва гравці відсутні, це позначається мінусами («-») обом.

Якщо гравець завершив не менше 50% своїх партій, то його очки залишаються в турнірній таблиці і враховуються у фінальному підсумку. Незіграні партії цього гравця позначаються, як було згадано вище.

3) Якщо гравець вибуває з турніру, що грається за швейцарською системою, то набрані ним і його суперниками очки залишаються в турнірній таблиці в рейтингових цілях. Тільки фактично зіграні партії враховуються при підрахунку рейтингу.

4) Підпункти 1-4 пункту 9 підрозділу 3 розділу III 3 цих Правил застосовуються також і для командних змагань. В обох випадках незіграні матчі та незіграні партії повинні відповідно позначатися.

10. Покарання та протести

1) При виникненні суперечок головний суддя або головний організатор, відповідно, повинні докласти всіх зусиль для їх мирного розв’язання. Якщо це не вдається, то у випадках, коли Правилами чи регламентом не передбачено певних покарань, вони мають незаперечне право накласти їх за власним розсудом. Вони повинні прагнути підтримувати дисципліну або запропонувати інші рішення, які здатні задовольнити ображені сторони.

2) На всіх змаганнях повинен бути обраний апеляційний комітет (журі). Головний суддя та головний організатор повинні забезпечити, щоб апеляційний комітет був обраний до початку першого туру, а зазвичай, - під час жеребкування. Рекомендовано, щоб він складався з голови, не менш двох членів та двох резервних членів. Бажано, щоб до складу Комітету входило не більш одного представника від однієї федерації. Ні суддя, ні адміністратор або гравець, залучений до суперечки,що виникла, не можуть входити до складу апеляційного комітету під час розглядання цього конфлікту. Такий комітет повинен складатися з непарної кількості членів з правом голосу. Члену апеляційного комітету повинно бути не менше 18 років.

3) Гравець може оскаржити будь-яке рішення головного судді або головного організатора чи одного з їх асистентів за умови, що грошова застава та апеляція подається в письмовій формі не пізніше певного часу. Розмір застави та час визначаються заздалегідь. Рішення апеляційного комітету є остаточними. Застава підлягає поверненню, якщо апеляція була успішною. Вона може бути повернена і у випадку неуспіху, якщо апеляційний комітет вважатиме за доцільне.

11. Поведінка гравців

1) Якщо гравець формально прийняв запрошення, він повинен грати, за виключенням форс-мажорних обставин, таких, як захворювання або неспроможність. Прийняття іншого запрошення не є достатньою причиною для відмови.

2) У своїй відповіді гравець може, якщо він бажає, згадати такий існуючий медичний стан, як діабет або потреба в дієті.

3) Усі учасники повинні дотримуватися відповідного «дресс-коду».

4) Гравець, який не бажає продовжувати гру у програшній позиції та залишає турнірне приміщення, не здавши партію і не повідомивши суддю, поводиться неввічливо. Він може бути покараний, на розсуд судді, за неспортивну поведінку.

5) Гравець може розмовляти тільки, як це дозволяється Правилами шахової гри або турнірним регламентом.

6) Усі претензії відносно поведінки гравців повинні адресуватися тільки судді. Гравець не повинен висловлювати незадоволення своєму партнеру.

12. Функції капітана в командних змаганнях

1) Роль капітана команди під час гри, в основному, адміністративна. В залежності від правил певного змагання, капітан повинен подавати у визначений час письмовий список гравців своєї команди, які будуть грати в кожному турі, сповіщати гравців про результати жеребкування, підписувати в кінці гри протокол з результатами матчу і таке інше.

2) Капітан повинен звертатися до своїх гравців тільки у присутності судді та використовуючи мову зрозумілу судді.

3) Капітан має право давати поради гравцям своєї команди прийняти або запропонувати нічию, або здати партію, за винятком змагань, де правилами обумовлено інакше. Капітан повинен обмежуватися тільки короткою інформацією, що базується на певних обставинах матчу. Він може сказати гравцю: «пропонуйте нічию», «погоджуйтесь на нічию» або «здайте партію». Наприклад, коли гравець питає, чи має він прийняти пропозицію нічиєї, капітан повинен відповісти «так», «ні» або залишити рішення самому гравцю. Капітан повинен утримуватись від будь-яких втручань у хід гри. Він не може надавати гравцю ніякої інформації відносно позиції на шаховій дошці, чи консультувати будь-кого відносно становища у партії.

4) Ця заборона стосується також гравців. Навіть, незважаючи на те, що в командних змаганнях існує звісна командна відданість, яка може суперечити інтересам індивідуальної гри учасника, шахова гра є, в основному, змаганням між двома гравцями. Тому гравець мусить остаточно визначити, як йому проводити свою партію. Хоч порада капітана досить вагома для гравця, він абсолютно не змушений приймати цю пораду. Саме так, капітан не може діяти від імені гравця відносно його партії без його відома і схвалення.

5) Капітан команди повинен надихати свою команду до того, щоб вона завжди діяла згідно літери та духу підрозділу 11 розділу 2 цих Правил, що стосується поведінки гравців. Командні чемпіонати повинні проводитись у істинно спортивному дусі.

Мировой рейтинг
2700chess.com for more details and full list 2700chess.com for more details and full list
Форма входа
Друзья сайта
  • Федерация шахмат Украины

  • Днепропетровская областная шахматная федерация

  • Федерация шахмат Кривого Рога

  • Грузоперевозки по Кривому Рогу и Украине до 3 тонн по доступным ценам

    Реклама
    Абилит - фото и видеосъемка в Кривом Роге
    Поиск
    Календарь
    «  Март 2024  »
    ПнВтСрЧтПтСбВс
        123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    Архив записей
    Статистика





    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    free counters